Fuelling populism and influencing votes – Austria’s biggest tabloid

Vienna, Sept 21 (AFP/APP):The “Ibiza-gate” corruption scandal cost Austria’s far-right its place in government, but also the tacit support of the country’s most powerful newspaper, the tabloid Kronen Zeitung.

With the Freedom Party (FPOe) vying to form a coalition government again after snap polls on September 29, the party founded by former Nazis in the 1950s can hardly afford the ill-will of the tabloid read by a third of adults in the small Alpine country.

“No one can rule without the Krone,” the German daily Sueddeutsche Zeitung wrote recently.
The Sueddeutsche Zeitung, together with German weekly Der Spiegel, broke the “Ibiza-gate” scandal when they published hidden camera footage in May that brought down the government, leading to the fresh elections to be set.

In the recordings, filmed on the Spanish resort island of Ibiza, FPOe leader Heinz-Christian Strache appears to offer contracts to a fake backer in exchange for campaign help.

He also outlines a plan how the woman, who remained off camera but claimed to be the niece of a Russian oligarch, could take control of the Kronen Zeitung.

Strache resigned from his posts as party leader and Austrian vice-chancellor. The remarks also caused an outcry among the central European country’s media.

– Tool of power –

Even though the Krone spreads messages similar to those of the far-right party, including stoking fear of immigrants and mistrust of EU institutions, the paper prides itself on “not being among those that can be bought” with its sole loyalty to its readers.

In the “Ibiza-gate” aftermath Kronen Zeitung — The Crown Newspaper — published several headlines slamming Strache in a “never seen” reaction, according to Raimund Loew, a veteran journalist working for Austria’s public television.

But how did the newspaper, which celebrated sixty years since its founding this year, become such a tool of power?

“A third of Austrian adults read the Krone every day. Its readership is larger than that of the other five dailies combined,” says political scientist Fritz Plasser, who has conducted several studies on the tabloid.

Even with a declining circulation in recent years, it sells some 700,000 copies in Austria every day, servicing two million readers, out of the country’s 8.8 million inhabitants. Plasser says the Krone “accelerated the rise of populism” in Austria.

“The Krone was the first newspaper to touch emotions… and so connect to its readers,” Plasser tells AFP.

“This influence has rubbed off on politicians who have adopted the emotional strategy to reach the wider public.”

Leave A Reply

Your email address will not be published.